surdegstanten


Det här brödet har jag bakat med kärlek. Det har tagit ett ex antal timmar. Jag började med en surdeg i måndags som jag har fått pyssla om lite i veckan. I fredags kväll skulle surdegen blandas med mjöl och vatten och det skulle skållas hit och dit. Idag gjorde jag klart degen, lät den jäsa 4 timmar, vek den, lät den jäsa igen, bakade ut den, lät den jäsa, satte in bröden i ugnen, sänkte temperaturen två gånger, mätte temperaturen till 98 grader. Såja. Sen var brödet klart. Krävs väl nästan att man är hemmafru för att ha tid med sånt här.

Hur kan hon välja att lägga ner så mycket tid på att baka bröd tänker säkert vissa, det går ju att köpa i affären. Svaret är att jag faktiskt tycker det är lite avslappnande på något vis, sen är det roligt att se allting utvecklas till en fint bröd. När det är klart brer jag på lite bregott som smälter fint på brödet, häller upp ett glas mjölk och känner mig lite nöjd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0