Persianpäls

Lockig päls som erhålls från de nyfödda lammen av karakul (fårras) / Wikipedia

Min nya jacka är en riktigt päls! Jag fattade inte ens att det var en päls när jag köpte den. Jag menar, den ser ju inte ut som en päls. Den snälla damen på Kupan pratade om att hon hade haft en liknande jacka av persian när hon var ung. Persian, jaha tänkte jag. Fin jacka.

Mormor och morfar hade pälsaffär en gång i tiden och därmed hänger det ett par pälsar inne i klädkammaren. Långa pälsar som går ända ner till marken till och med. Jag är ganska van och har faktiskt inget emot det.

Vissa verkar var så himla mycket emot riktigt päls. Djurplågeri och blablabla. Men nä, i det här läget bryr jag mig inte. Imorgon ska jag låta min lammpäls värma mig, så det så.




Kommentarer
Postat av: Linn

Jag tycker inte att det är något fel att köpa äkta päls så länge det är second hand, men att därimot att köpa det i vanliga affärer är fruktansvärt, tycker jag.

2009-11-18 @ 09:45:54
Postat av: Per

Pälsanvändning+Skinnanvändning+Köttätande=Totalt utnyttjande av djuren i fråga, o det är nice!

2009-11-18 @ 14:11:33
Postat av: Matilda

Linn: jag tycker faktiskt inte att det är så jättestor skillnad om man köper päls second hand eller ny i affären. djuret har redan dödats i båda fallen



och älskling, haha, jag håller med! inget får gå till spillo

2009-11-18 @ 18:41:17
URL: http://matildasalldelesegna.blogg.se/
Postat av: Anonym

om man köper päls i en "riktig" pälsbutik stödjer man på så sätt själva industrin, men om man köper det second hand så betalar man ju inte för att fler djur ska bli dödade. det var kanske så linn menade? djuret i sig har som sagt dödats oavsett vilken butik man än köper det i, så det kanske inte spelar någon roll egentligen.

2009-11-18 @ 19:12:09
Postat av: Matilda

ja nu fick jag en debatt på min blogg. päls eller icke päls!

nä men det kan kanske ha varit så linn menade. men att tycka det är helt okej att bära päls samtidigt som hon tycker det är fruktansvärt att köpa den i en affär känns lite motsägelsefult.



jag tycker i alla fall inte att det spelar någon roll om man har äkta päls oavsett vart den är köpt...

2009-11-18 @ 19:27:16
URL: http://matildasalldelesegna.blogg.se/
Postat av: Linn

Jo det var precis så jag menade. När man köper i vanliga affärer så ökar pälsindustrin

2009-11-19 @ 14:16:55
Postat av: Signe

Äkta päls är fruktansvärt. Pallar inte ens debattera om det, köper man äkta päls med inställningen att man "inte bryr sig" borde man nog ta sig en ordentlig funderar och kanske sätta sig in i industrin för att INSE vikten av det man stödjer när man går omkring i sin äkta päls. Fast vi alla är ju olika! Vissa bryr sig, andra inte.

2009-12-13 @ 18:42:31
URL: http://fondette.blogspot.com
Postat av: Sofie

Du vet att pälsen är gjord av ofödda lamm. De skär upp tackorna för att få fram fostret!!!

2011-02-17 @ 09:20:54
Postat av: Helena

Skillnaden är att persianpäls görs genom att sparka fåret som väntar lammet. Fåret får missfall och därmed blir det en persianpäls. Fortfarande sugen att bära persianpäls?

2012-01-07 @ 21:18:52
Postat av: Helena

Och min kommentar passade sig inte igår, ser jag...Fegt! Men misshandlade fårtackor som får missfall för att en persianpäls ska sitta på din kropp är heelt okej??

2012-01-08 @ 16:26:40
Postat av: Marianne

TACK Helena för ditt inlägg!

Att världen ser ut som den gör är inte så konstigt när vissa okänsliga personer också får leva här.

Hälsn Marianne (medlem i Djurens Rätt).

2012-02-10 @ 12:20:24
Postat av: O

Fantastiskt fin. synd du slutat blogga. maila gärna :) härligt med fler som gillar päls

2014-06-27 @ 22:00:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0